fbpx
Techniczne SEO – co warto o nim wiedzieć i po co dbać o wnętrze witryny?

Techniczne SEO – co warto o nim wiedzieć i po co dbać o wnętrze witryny?

Technical Search Engine Optimization

Wysokiej jakości SEO pomaga stworzyć lepsze wrażenia użytkownika oraz ma bezpośredni i pośredni wpływ na indeksowanie i ostatecznie ranking w wyszukiwarkach.

Dzięki technicznemu SEO Twoja strona zyska wyższą pozycję w rankingach Google i będzie lepiej widoczna dla użytkowników. Tylko witryna zoptymalizowana pod kątem technicznym działa poprawnie i szybko, jest łatwa w obsłudze, dopasowana do urządzeń mobilnych, a co za tym idzie – chętniej odwiedzana przez Twoich potencjalnych klientów. Sprawdź, o jakie techniczne aspekty należy zadbać, żeby strona przynosiła korzyści.

Co to jest pozycjonowanie techniczne?

Każda strona internetowa, żeby przynosiła zamierzone korzyści, powinna dotrzeć do jak największej liczby osób i być przyjazna dla użytkowników. Jednak aby tak się stało, musi być dobrze rozumiana przez roboty wyszukiwarek. To właśnie one są bowiem odpowiedzialne za widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Żeby roboty Google mogły łatwo renderować, interpretować i indeksować stronę, a potem wyświetlać ją użytkownikom, niezbędne są konkretne, zakrojone na szeroką skalę działania. I tutaj dochodzimy do pojęcia technicznego SEO. Czym ono jest?

Techniczne SEO oznacza wszelkie działania optymalizacyjne w obrębie strony internetowej, które ingerują w jej architekturę. Techniczne SEO obejmuje wszystkie elementy strony www poza jej treścią. 

Optymalizacja strony powinna z jednej strony ułatwiać robotom zrozumienie i zaindeksowanie wszystkich stron Twojej witryny, z drugiej – poprawić jej jakość, ułatwić obsługę i zwiększyć komfort korzystania przez użytkowników.  

Jakie działania zaliczamy do technicznego SEO?

Działania, które ułatwiają indeksowanie strony robotom i obsługę witryny użytkownikom, to m.in.:

Przygotowanie, wdrożenie i optymalizacja mapy strony

Mapa strony, czyli plik sitemap.xml, powinna zawierać informacje o wszystkich adresach URL na Twojej stronie. Nie powinna przekraczać 50 MB. W przypadku większej niż 50 tys. liczby adresów powinna być podzielona na kilka mniejszych map. 

 

 

Prawidłowe wdrożenie certyfikatu SSL

Aby strona była dobrze indeksowana przez Google i wzbudzała zaufanie użytkowników, powinna zawierać certyfikat SSL i protokół HTTPS. Szyfrowanie strony jest dzisiaj standardem i dla użytkowników stron, i dla robotów wyszukiwarek. 

Utworzenie i dodanie pliku robots.txt

Plik robots.txt jest przeznaczony dla robotów wyszukiwarek. Jego zadaniem jest m.in. blokowanie dostępu do wskazanych przez Ciebie zasobów i wskazywanie robotom kierunków ruchu na stronie. 

Optymalizacja adresów URL

Dobrze skonstruowane adresy URL mają duży wpływ na pozycjonowanie strony www. Powinny zawierać słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest dana strona. Nie powinny zawierać podkreślników, znaków specjalnych ani liczb i innych znaków oddzielonych dywizami. Dobry adres URL to także taki, który jasno wskazuje na zawartość danej strony. 

Optymalizacja linkowania wewnętrznego. Nawigacja i struktura strony 

Poruszanie się po witrynie powinno być intuicyjne, łatwe i wygodne. Nie tylko dlatego, że użytkownicy chętniej korzystają z przejrzystych, dobrze skonstruowanych stron i częściej robią na nich zakupy, ale także dlatego, że Google docenia witryny, które ułatwiają użytkownikom obsługę poszczególnych podstron. 

Jeśli strona jest nieczytelna, mało intuicyjna, z niejasną nawigacją czy strukturą linkowania wewnętrznego, użytkownicy szybko ją opuszczają. To z kolei nie umyka uwadze robotów. Gdy userzy szybko zamykają Twoją stroną, to Google karze Cię coraz niższą pozycją w wynikach wyszukiwania. I właśnie dlatego konieczne są: czytelne menu, ułatwienia w nawigacji czy jasna struktura linkowania między podstronami. 

Prawidłowe wdrożenie przekierowań

Aby strona działała szybko i sprawnie, a tym samym była przyjazna dla użytkowników i dla robotów Google, konieczne jest wdrożenie optymalnego łańcucha przekierowań. Jeśli łańcuch ten będzie za długi, działanie strony może być spowolnione i powstanie pętla przekierowań. 

Optymalizacja szybkości strony 

Długi czas ładowania strony to utrata klientów, większy współczynnik odrzuceń i spadek pozycji w Google. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: Czas ładowania strony dlaczego jest tak ważny i jak możesz go skrócić.

 

 

Wdrożenie linków kanonicznych

Google jest wielkim przeciwnikiem powtarzającego się contentu. Linki kanoniczne dają robotom Google informację, który adres – w przypadku stron zawierających taką samą treść – jest adresem głównym. Dzięki wprowadzeniu odpowiedniego atrybutu w kodzie strony duplikacja treści zostanie ograniczona. 

Eliminacja zduplikowanych treści

Treści na stronie powinny być unikatowe. Jednym z największych przewinień w witrynach internetowych jest stosowanie np. takich samych opisów produktów na różnych podstronach (nie wspominając o treściach skopiowanych z innych stron, co jest nie tylko przewinieniem w oczach Google, ale też w oczach prawa). Znacząco wpływa to na obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. 

Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych

Z roku na rok rośnie znaczenie urządzeń mobilnych. To właśnie z telefonów czy tabletów pochodzi znaczna część wyszukiwań w Google. Najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka wprowadziła w 2018 roku Mobile First Index. Co to oznacza w praktyce? Jeśli chcesz, by Twoja witryna zyskała wysoką pozycję, musisz dopasować ją do urządzeń mobilnych.

Poprawa intuicyjności w zakresie obsługi witryny

Aby współczynnik odrzuceń był niski i, co za tym idzie, aby Google nagradzało Twoją stronę dobrą pozycją w wynikach, powinna ona być intuicyjna i przyjazna w obsłudze. Musisz zadbać więc o tzw. pozytywne wrażenia użytkownika. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: SXO, czyli o tym, jak SEO łączy siły z UX

Warto wiedzieć! Działania w ramach technicznego SEO, które zwiększą atrakcyjność Twojej strony w oczach wyszukiwarek, to także wyeliminowanie błędów ze strony czy wprowadzenie atrybutu hreflang, który informuje roboty o wersjach językowych witryny. To jednak nie koniec. Sprawdź, co jeszcze wpływa na pozycjonowanie strony www. 

Czy technicznym SEO może zająć się osoba bez doświadczenia? Nie będzie to łatwe. Zaplanowanie wszystkich działań wymaga znajomości specjalistycznych narzędzi i technologii. Wymaga wiedzy z zakresu UX i programowania. Wymaga znajomości trendów. I przede wszystkim wymaga umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce. Dlatego, jeśli chcesz, by Twoja witryna odpowiadała współczesnym standardom, działała sprawnie, była chętnie odwiedzana przez użytkowników i zajmowała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, skontaktuj się z nami. Chętnie zaplanujemy działania, dzięki którym Twoja witryna będzie przynosić Ci same korzyści.

Zalety technicznego SEO

  • Wprowadzone zmiany w serwisie będą miały wpływ na pozycje w wyszukiwarce
  • Powinny zwiększyć widoczność i ruch na stronie
  • Techniczne SEO wpływa na user experience, co powinno mieć przełożenie na wyniki biznesowe
  • Szybko widoczny rezultat działań optymalizacyjnych
  • Standardy technicznego SEO rzadko ulegają zmianom, więc jest to inwestycja na dłuższy czas

Wady technicznego SEO

  • Jeśli strona lub sklep internetowy to szablon, to wielu zmian nie będzie można wykonać
  • Techniczne SEO nie zastąpi złej jakości linkowania, ani słabych tekstów
  • Wprowadzenie wszystkich zmian może być kosztowne np audyt + wprowadzenie zmian może kosztować w przypadku średniego serwisu 3000-9000 zł
  • W przypadku starszych serwisów, lepszym rozwiązaniem może się okazać zaprojektowanie i wykonanie strony lub e-sklepu od nowa.
  • Wiele firm o tym mówi, a niewiele wykona w całości.

Zatem czy warto inwestować w techniczne SEO?

W biegu po wysoką pozycję w wyszukiwarkach SEO jest jak dobrze dobrane buty, wygodny strój i solidne przygotowanie – bez tego trudno o dobry wynik. Jednak, by w ogóle móc ruszyć, potrzebny jest doświadczony trener, który ułoży dla Ciebie najlepszy plan treningowy. Dzięki poprawnie wprowadzonym zmianom Twoja strona wysunie się na prowadzenie i zostawi konkurencję daleko w tyle!

 

Jeśli udało Ci się dotrwać do tego momentu – chapeau bas – W ramach podziękowania otrzymasz od nas rabat 10% na dowolną usługę, której realizację zaczniemy po 22.09 2022  (data publikacji)! Pamiętaj, aby poinformować nas o tym dopiero przed wystawieniem FV 🙂 ALBO jak wolisz zgłoś się do nas po godzinną konsultację SEO GRATIS o wartości 500 zł.

Zapraszamy do kontaktu z nami oraz współpracy.