Znajdujesz się w dziale:

Jak marketer może wspomóc rozwój Twojej firmy?

Jak marketer może wspomóc rozwój Twojej firmy?
(publikacje: Marketing Dla Ciebie, Epr.pl. oraz eBiznesonline)

Bez nich działania przeprowadzone przez marketerów nie miałyby większego sensu. O czym mowa? Oczywiście o badaniach marketingowych, które w wymierny sposób przekładają się na rozwój i zyski firmy.

Każde działanie biznesowe powinno zostać poprzedzone dokładnym badaniem, pozwalającym stwierdzić, co tak właściwie należy zrobić, żeby uzyskać oczekiwany efekt. Nie inaczej jest z działaniami marketingowymi. Nie będziemy jednak teoretyzowali, przytoczymy przykład konkretnej sytuacji, która pokaże Państwu, jak potężną siłę mają badania przeprowadzane przez specjalistów zajmujących się marketingiem.

Brak klientów – co z tym zrobić?

Do jednej z agencji badań marketingowych i analiz rynku zgłosił się właściciel restauracji, uskarżając się na brak klientów. Pierwsza rozmowa i wiadomo, że lokal serwuje kuchnię amerykańską, funkcjonuje od kilku lat, właściciel sporo zainwestował w reklamę (radiową i prasową), ale nie przyniosło to najmniejszych rezultatów.

Jak nietrudno się Państwu domyślić, właściciel zlekceważył potrzebę zdobycia informacji na temat tego, w jaki sposób i do kogo kierować reklamę, aby okazała się skuteczna.

Agencja rozpoczęła swoją pracę od sprawdzenia podstawowych kryteriów w branży klienta, tj. jakości obsługi klienta, wystroju lokalu oraz zbadania natężenia ruchu pieszych przy ulicy, przy której zlokalizowana jest restauracja. Okazało się, że jakość obsługi plasuje się na wysokim poziomie, wystrój zachęca do pozostania w lokalu, a ruch pieszych jest całkiem spory. Wówczas zapadła decyzja o przeprowadzeniu lokalnego badania zachowań konsumenckich oraz badania trendu lokalnego.

Szereg badań marketingowych

Pierwsze wnioski wyciągnięte z badań lokalnego rynku pokazały, że aż 41% respondentów (mieszkańców miasta, w którym zlokalizowana jest restauracja) w przedziale 18-25 lat nie umie gotować. Badanie wykazało też, że 38% ankietowanych ceni sobie życie towarzyskie i wspólne wyjścia na miasto. Czyli potencjalnych klientów nie brakuje.

W wyniku analizy porównawczej danych o klientach okazało się, że liczba klientów restauracji w porównaniu z poprzednim rokiem spadła. Aby znaleźć przyczynę, postanowiono zbadać preferencje osób stołujących się na zewnątrz. Czynniki, które zostały wzięte pod uwagę, to:

  • znajomość spontaniczna i wspomagana restauracji (nazwy, marki),
  • rodzaj serwowanej kuchni,
  • źródło wiedzy o lokalu,
  • pochodzenie klienta: mieszkańcy miasta, w której zlokalizowana jest restauracja oraz  turyści.

 

Z otrzymanych danych jednoznacznie wynikało, że zarówno społeczność lokalna, jak i turyści nie znają tej restauracji (wykres 1 i 2) – czyli świadomość spontaniczna i wspomagana marki jest bardzo niska. Analizy pokazały też, że każda z wyodrębnionych grup (mieszkańcy miasta, turyści jednodniowi i turyści kilkudniowi) preferuje inny rodzaj kuchni niż amerykańska (wykres 3-7). Tą wybierają bardzo rzadko. Niezwykle pomocne okazało się badanie, pokazujące skąd klienci czerpią informacje na temat lokali i w jaki sposób dokonują wyboru restauracji (wykres 8-10). Niestety tych danych nie możemy udostępnić  z powodu braku zgody agencji.

Klucz do sukcesu

Po przeprowadzeniu wszystkich badań i dogłębnej analizie otrzymanych danych agencja podała właścicielowi restauracji gotową receptę na sukces. Zaproponowała rozwiązania gwarantujące pozbycie się newralgicznego problemu, jakim był brak klientów. Skupiono się głównie na wykorzystaniu wiedzy na temat trendów panujących wśród klientów i dostosowaniu się do nich.

Uzyskane rekomendacje pozwoliły właścicielowi lokalu na opracowanie efektywnej strategii. Restauracja z powodzeniem wdraża  wskazówki, pojawiają się nowi klienci. Dzięki przeprowadzonym badaniom marketingowym restauracja zdobyła wiedzę o klientach na lokalnym rynku i zaczęła oddziaływać na nich w sposób planowany oraz mierzalny, co przekłada się na oczekiwane efekty.

Wniosek, który nasuwa się sam: jeżeli chcesz, żeby Twoja firma osiągnęła sukces, zleć zbadanie problemu agencji badań marketingowych i analiz rynku, a opracowanie strategii oddziaływania na rynek powierz agencji marketingowej.

W następnym artykule przedstawimy wyniki badań preferencji mieszkańców Wrocławia dotyczące  galerii handlowych, czyli gdzie Wrocławianie kupują  odzież, kosmetyki itp.

Agencja marketingowa Broker Media sc – marketing, reklama, sprzedaż i public relations.
Agencja badania rynku CeBRiS Sp. z o. o.  specjalizuje się w realizacji projektów z obszarów: badania marketingowe, badania rynku oraz  badania organizacyjne.


Znajdujesz się w dziale:

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Copyright © 2012-2016 Broker Media

Polityka Prywatności Cookies

Informacje na temat plików cookies

Aby strona mogła działać prawidłowo i zapewniała największy komfort użytkowania naszego serwisu wykorzystywane są pliki cookies (ciasteczka).
Cookies to dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które podczas przeglądania niektórych stron internetowych przeglądarka zapisuje na twardym dysku komputera (lub innego urządzenia). Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Do czego służa cookies?

Cookies wykorzystywane są w celu dostosowania stron do preferencji użytkowników. Pliki te pomagają też tworzyć statystyki, które wykorzystywane są między innymi do ulepszania stron i ich zawartości. Cookies wykorzystywane są również do celów reklamowych.

Jakich cookies używamy?

Używane są dwa rodzaje plików cookies : „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe“ (persistent cookies). Pliki sesyjne odpowiadają za utrzymanie sesji użytkownika wewnątrz systemu – tracą swoją ważność wraz z wylogowaniem lub zamknięciem systemu. Pliki stałe pozostają w urządzeniu przez określony czas lub do momentu usunięcia ich przez użytkownika, przechowując w zaszyfrowany sposób informacje o działalności użytkownika w systemie.

Blokowanie cookies

Domyślnie przeglądarki internetowe dopuszczają umieszczenie w pamięci urządzenia plików cookies. Ustawienia te mogą jednak zostać zmienione zgodnie z preferencjami użytkownika. Szczegółowej instrukcji jak tego dokonać należy poszukać w instrukcji dostarczonej przez producenta oprogramowania.
Ograniczenie lub wyłączenie możliwości zapisu plików cookies na urządzeniu użytkownika może skutkować ograniczeniem funkcjonalności niektórych elementów systemu informatycznego.

Close